Kjøpsbetingelser

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

  1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

  1. Partene

Selger er AWAKENING TO MAGIC AS, Vestre Braarudgate 30B, 3181 Horten, shop@awakeningtomagic.no, Org.nr: 926848151, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

  1. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

  1. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

  1. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Ved forsinket betaling kan renter og gebyrer påløpe i samsvar med forsinkelsesrenteloven og inkassoloven.

  1. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

  1. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6. Selgeren bærer risikoen for varen inntil levering er skjedd.

  1. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Angrerettskjemaet sendes vedlagt ordrebekreftelsen.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Ved abonnement eller regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Ved kjøp av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

Angreretten gjelder ikke for varer som er forseglet av hensyn til helsevern eller hygiene og hvor forseglingen er brutt etter levering, eller for varer som raskt forringes eller har kort holdbarhet. Angreretten gjelder heller ikke for spesiallagde varer, eller varer som er fremstilt etter kundens spesifikasjoner.

  1. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav

Ved forsinkelse skal kjøper innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert, gi selger melding om, og kreve oppfyllelse, heving eller erstatning.

  1. Mangler ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen, må kjøper innen rimelig tid etter at det ble oppdaget, gi selger melding om dette.

  1. Personvern

Selger behandler personopplysninger i samsvar med personvernforordningen (GDPR). For mer informasjon om vår håndtering av personopplysninger, se vår personvernerklæring [lenke].

  1. Garanti

Garanti innebærer ikke begrensninger i reklamasjonsretten. Dersom det er gitt garanti, vil informasjon om vilkårene fremgå i tillegget til kjøpsbetingelsene.

  1. Klager

Kjøper må gi selger beskjed om eventuelle mangler innen rimelig tid. Klager kan rettes til Forbrukertilsynet eller forliksrådet, i tillegg til andre relevante klageorganer.

  1. Tvister

Tvister i forbindelse med vilkårene reguleres av norsk lov. Eventuelle tvister skal avgjøres av norske domstoler. For grenseoverskridende tvister, kan EU-kommisjonens klageportal benyttes.